Barátom a főnököm, főnököm a barátom

Munkahelyi barátságaink hatással lehetnek a mindennapjainkra és akár a karrierünk alakulására is, különösen akkor, ha egyikünk vezetőként dolgozik. De vajon hogyan befolyásolja a kapcsolatainkat és a munkavégzésünket, ha barátunk egyben a vezetőnk vagy mi vagyunk az ő főnöke?

Mi volt előbb: a barátság vagy a munkakapcsolat?

Lényeges kérdés, hogy vajon előbb voltunk-e barátok vagy a munka hozott össze minket? Számít ez?
Egy 2022-es amerikai felmérés szerint a munkavállalók 30%-a ápol barátságot közvetlen felettesével vagy beosztottjával. A kutatás szerint, a baráti kapcsolatok erősíthetik a lojalitást és az elkötelezettséget: akik jó viszonyban vannak a vezetőjükkel, 25%-kal produktívabbak; ugyanakkor ha a határok elmosódnak, az stresszt és konfliktust okozhat. Ez pedig egyértelműen negatívan hat a munkavégzésre.

Milyen kihívásokkal találkozhatunk, ha a munkaviszony barátsággal fűszerezett?

1. Határok és szerepek tisztázása

A munkahelyi szerepek és a barátság összehangolása határokat, őszinte kommunikációt és felelősségteljes együttműködést igényel.

2. Elfogultság érzése

Egy baráti kapcsolat a munkában könnyen kiválthatja másokban az elfogultság érzését. Táptalaja lehet a „persze, mert jóban van a főnökkel” megjegyzéseknek, ellenszenvet vagy extrém esetben kiközösìtést is hozhat magával. Épp ezért fontos, hogy a kapcsolatunk átlátható legyen, hogy a csapatban mindenki tisztán lássa, miként viszonyulunk a barátunkhoz munkahelyi környezetben.

3. Kritika és visszajelzés elfogadása

Egy baráttól kritikát kapni munkahelyi környezetben teljesen más, mint egy hagyományos vezetőtől. Az ilyen visszajelzések gyakran érzékenyebben érintenek, hiszen nemcsak a munkánkról, hanem a kapcsolatunkról is szólnak. És máris keveredik a munka és a magánélet…

Hogyan kezelhetjük jól ezt a helyzetet? Mi segíthet? Mire érdemes odafigyelni?

1. Világos szabályok felállítása: előre/ idejében tisztázzuk a határokat. Beszéljünk meg egyértelmű szabályokat arra vonatkozóan, hogyan kezeljük a munkahelyi konfliktusokat.

2. Őszinte kommunikáció: beszéljünk nyíltan az érzéseinkről és kétségeinkről, hogy elkerüljük a félreértéseket. Adjunk erre lehetőséget a másik félnek is.

3. Külső támogatás bevonása: egy coach vagy egy hasonló helyzetet korábban már sikerrel kezelő kolléga segíthet feldolgozni az ilyen helyzetek kihívásait.

  • Te is baráti kapcsolatban vagy a vezetőddel vagy beosztottaddal? Hogyan érint ez a helyzet?
  • Milyen hatással van a kapcsolatotok a munkádra?
  • Ha konfliktus adódik, sikerül a helyén kezelni?

Ha ezek a kérdések benned is felmerültek vagy úgy érzed, hogy nehézséget okoz a helyzet kezelése, hozd be a témát coaching folyamatba!